Learning with Mi’kma’ki PD training

Learning with Mi'kma'ki / Apprendre avec Mi'kma'ki

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Learning with Mi'kma'ki is a new professional development opportunity for early childhood professionals in Nova Scotia. This training provides an opportunity for participants to see the natural environment, Earth science, sustainability, reciprocity, and interconnectedness, with two eyes — Etuaptmumk (ed-do-up-dm-momk). The work represents Mi’kmaw-first voice, with the support and advice of a standing committee.

The 6-hour course is an introduction for Early Childhood Educators to explore their immediate relationship with place and how this knowledge can be integrated in learning environments for Early Learners. The field book, which is a part of the training, requires participants to reflect on knowledge and teachings. It helps guide participants in understanding how they, as members of this place, are to be present and, in turn, how being present can be directly linked to the work of Early Learning and Child Care. The field book does not prescribe how it should be done, but rather how you see yourself developing the skills and abilities to be authentic in your relationship with place.

 

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YOU WILL LEARN:

Part 1: Indoor Presentation and Reflection

  • Explore Mi’kma’ki 
  • Explore Land Acknowledgments 
  • Explore the traditional territory and seven (7) districts 
  • Explore who are the Mi’kmaq 
  • Explore Mi’kmaw ways of knowing and being  
  • Explore the teachings of Netukulimk  
  • Explore the differences between a gift economy and a wage economy  
  • Explore how this knowledge relates to early learners 
  • Explore the importance of play 
  • Explore the differences between outdoor education, outdoor learning, and land-based learning 
  • Explore personal skill sets 
  • Explore Etuaptmumk
  • Explore relationships with place  

 

Part 2: Outdoor Activities and Discussions  

  • Sitting with Land Activity  
  • Observe – Memorize – Compare Protocol: bird watching 
  • Observe – Memorize – Compare Protocol: plants and trees 
  • Talking Circle reflection 
  • Etuaptmumk – Two-Eyed Seeing 
  • Case study on outing with children – reflection and discussion. 

 

Apprendre avec Mi'kma'ki

 

Apprendre avec Mi'kma'ki est une nouvelle formation destinée aux professionnels de la petite enfance en Nouvelle-Écosse. Cette formation permet aux participants de voir l'environnement naturel, les sciences de la Terre, la durabilité, la réciprocité et l'interconnexion avec deux yeux - Etuaptmumk (ed-do-up-dm-momk). Le travail représente la première voix des Mi'kmaq, avec le soutien et les conseils d'un comité permanent.

La session d’apprentissage de 6 heures est une introduction pour les éducateurs de la petite enfance à l'exploration de leur relation immédiate avec le lieu et la façon dont cette connaissance peut être intégrée dans les environnements d'apprentissage pour les jeunes enfants. Le carnet de bord demande aux participants de réfléchir à leurs connaissances et à leurs enseignements. Il aide les participants à comprendre comment, en tant que membres de ce lieu, ils doivent être présents et, en retour, comment cette présence peut être directement liée au travail de l’apprentissage et de la garde de jeunes enfants. Le carnet de bord ne prescrit pas la manière de procéder, mais plutôt la manière dont vous vous voyez développer les compétences et les capacités nécessaires pour être authentique dans votre relation avec le lieu.

 

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VOUS APPRENDREZ :

Partie 1 : Présentation en salle et réflexion

 

  • Découvrir Mi'kma'ki
  • Explorer les reconnaissances territoriales
  • Explorer le territoire traditionnel et les sept (7) districts
  • Découvrir qui sont les Mi'kmaq
  • Explorer les façons d’être et de savoir des Mi'kmaq
  • Explorer les enseignements de Netukulimk
  • Explorer les différences entre une économie de don et une économie basée sur les salaires
  • Étudier comment ces connaissances sont liées aux jeunes apprenants
  • Explorer l’importance du jeu
  • Explorer les différences entre l’éducation en plein air, l’apprentissage en plein air et l’apprentissage axé sur la terre
  • Explorer les compétences personnelles
  • Explorer Etuaptmumk
  • Explorer les relations avec le lieu

 

Partie 2 : Activités et discussions en plein air

  • Activité « S'asseoir avec la terre
  • Observer - Mémoriser - Comparer : observation des oiseaux
  • Observer - Mémoriser - Comparer : plantes et arbres
  • Réflexion en cercle de discussion
  • Etuaptmumk - La vision à deux yeux
  • Étude de cas sur une sortie avec des enfants - réflexion et discussion.

 

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